Pályaorientációs projektnap a Szentlőrinci Általános Iskolában
2020. október 2-án az egész iskola részt vett a projektnapon, az osztályok életkoruknak és érdeklődésüknek megfelelő játékos órákon vehettek részt osztályfőnökeik segítségével.
Az alsós diákok számára tanáraik levetítettek néhány részt a Mekk Elek, az ezermester című bábfilmsorozatból, szüleik, nagyszüleik foglalkozásáról gyűjtöttek, megbeszélték, kit mi érdekel, milyen foglalkozást szeretnének felnőttkorukban űzni. Elbeszélgettek arról is, hogy milyen iskolákat kell majd a választott szakmához elvégezniük. A tanulók le is rajzolhatták, hogy mik szeretnének lenni felnőtt korukban. Népszerű volt az „Amerikából jöttem…” című játék, különböző szakmák és mesterségek nevét mutogatták el a diákok egymásnak, fejlesztve ezzel a szókincsüket és ismereteiket is a témában. Puzzle játékokat játszottak, ahol különböző szakmájú embereket kellett a szakmájukhoz tartozó eszközökkel kirakniuk. Kézműves foglalkozás keretében különböző foglalkozású ujjbábokat készítettek a tanulók, melyekkel az óra végén játszhattak is. Játékos feladatokkal foglalkoztak a mesterségekkel kapcsolatban: kakukktojás-kereső, szerszámok – foglalkozások párosítása, anagramma, keresztrejtvény, találós kérdések. Rejtvényeket, érdekes feladatokat oldottak meg páros munkában, az új foglalkozások megismerését segítette az a feladat, melyben a gyerekeknek kellett kitalálni, hogy mi lehet a munkája, milyen eszközökkel dolgozhat pl. könyvvizsgáló, informatikus, könyvelő, régész… De volt olyan csoport, aki a vadőrök, vadászok és erdészek munkájával ismerkedhetett meg.
„Mi leszel, ha nagy leszel?” címmel zajlott több osztályban is beszélgetés, rajz és kézműves foglalkozást tartottak, valamint játékos sorversenyen vehettek részt a gyerekek.
A felsőbb évfolyamokon a napot a gyerekek beszámolóival kezdték, ahol a szüleik vagy a nagyszüleik szakmájáról tartottak szakmaismereti előadást (Power-point-os bemutató segítségével.) A tanulók számos szakma előnyeit illetve hátrányait ismertették meg osztálytársaikkal, kedvet teremtve a későbbiekben egy-egy pálya iránt. Szakmaismereti vetélkedőn vettek részt, ahol különböző feladatok révén kiscsoportokban versenyeztek – pontokat gyűjtve. Régi mesterségek felismerése, kakukktojás keresése, keresztrejtvény megoldása, szókeresés szerepelt a feladatok között.
A gyerekek rajzot készítettek: Mi szeretnék lenni? címmel. Kisfilmeket néztek különféle szakmákról. Régi mesterségekről beszélgettek, totót töltöttek ki hozzá. Felelevenítették a hagyományos szakmákat. Szakmafelismerő kvízt, szókeresőt, keresztrejtvényeket oldottak meg.
A pályaorientációs nap programja a megelőző osztályfőnöki órák témájához szervesen illeszkedett. A tájékozódást segítő honlapokkal történő ismerkedést asszociációs játék, és a kedvelt Amerikából jöttem követte. Népszerű volt a bemutatkozás gyakorlása felvételi szituációban. Sablon alapján gondolattérképet készítettek, a tanulók ennek alapján beszéltek a jövőbeli terveikről.
A gimnázium, technikum és szakiskola előnyeinek, hátrányainak ismertetését azzal kapcsolták össze, hogy kinek és milyen megfontolásból ajánlhatók az egyes iskolatípusok. Ezt az előttük álló felvételi folyamat lépéseinek áttekintése követte. A legtöbb osztályban megismerkedtek a Nemzeti Pályaorientációs Portállal.
Ismeretekben, élményekben gazdag nap volt. Gyorsan eltelt az öt-hat osztályfőnöki óra, a gyerekek rengeteg használható információt tudtak átadni egymásnak. Kár, hogy a vírushelyzet miatt nem kinti szintéren, tapasztalati úton dolgozhattuk fel a témát.
A galéria megtekinthető az alábbi linkre kattintva:
https://drive.google.com/drive/folders/1tudRw4Xc9JrWm8m6R6cAMvgR_h8ETDOg?usp=sharing